Bijdrage Ontwerp KRW-maatregelen en doelen leiden tot doelverlaging
4.2 KRW
Nederland heeft in 2019 de slechtste KRW beoordeling van alle
Europese landen rapporteerde PBL deze zomer. In HDSR staat in iedere
jaarrapportage dat we slecht scoren op het gebied van waterkwaliteit,
Juridisch
HDSR haalt de doelen op geen enkele manier zowel binnen als buiten de
KRW doelen, enerzijds omdat de systematiek lastig is, anderzijds
omdat de emissies van nutriënten en bestrijdingsmiddelen in ons
gebied te hoog zijn. Voor de komende planperiode leiden wij bij HDSR
de doelen af volgens de Praag methodiek: Huidige situatie +
maatregelen = doel! Dat is natuurlijk niet zo, want we weten allemaal
dat huidige situatie + maatregel niets anders is dan de verwachte
situatie. Dat is geen doel.
Voorwaarde is dan wel dat het waterschap alle effectieve maatregelen
uitvoert. Kosten mogen daarbij geen rol spelen. HDSR stelt 10
maatregelen voor. Dat zijn 6 onderzoeken en stimuleringsregelingen en
slechts 4 daadwerkelijke uitvoeringsmaatregelen in het watersysteem
zelf. Daarmee zullen we qua waterkwaliteit in de KRW waterlichamen in
2027 niet ineens heel veel verbetering krijgen. Dat betekent dat onze
huidige matige waterkwaliteit sterk lijkt op ons doel voor 2027.
Onze eerste vraag aan het DB is daarom: Is het KRW maatregelpakket
zoals nu voorgesteld daadwerkelijk juridische houdbaar? Ook als
resultaatsverplichting in Brussel?
Nevenfuncties zijn de baas
In de oplegger staat dat we onze doelen verlagen omdat het nu eenmaal
niet anders kan door de nevenfunctie van onze waterlichamen.
Nevenfuncties zijn b.v. scheepvaart en landbouw, al wordt dit niet
als zodanig benoemd maar heet het in de richtlijnen ‘afwatering’.
Als HDSR en de Provincie Utrecht waterkwaliteit belangrijk vinden,
dan kunnen we toch ook eisen stellen aan scheepvaart of aan landbouw
tbv waterkwaliteit? Onze tweede vraag aan het DB is daarom: Waarom
laten we de nevenfuncties bepalen wat er maximaal mogelijk is met de
waterkwaliteit? Waar is onze eigen ambitie?
Eisen aan de vervuilers
Ons watersysteem is voor een groot deel ingericht op de wensen vanuit
de landbouw. Wij zorgen voor lage peilen, snelle waterafvoer en we
zorgen dat er voldoende water is in tijden van tekort. Dit doen we
ten kosten van o.a. verdroging, verzakkingen en biodiversiteit. HDSR
helpt de boeren met hun bedrijfsvoering. Tegelijkertijd zien we dat
vermesting een van de grootste problemen is voor het bereiken van een
goede waterkwaliteit. HDSR doet alles voor de landbouw, maar HDSR
stelt geen eisen aan de emissies vanuit de landbouw. 2 van de 10
maatregelen zijn gericht op samenwerking en stimulering tbv kleine
fysieke investeringen. Het in 2013 gestarte DAW is ook nog steeds
vrijwillig, maar er komt behalve pilots niets van de grond. Onze
derde vraag aan het DB is daarom: Wij doen alles voor de
bedrijfsvoering van de landbouw, kunnen we dan niet eisen dat de
landbouw stopt met het vermesten van het watersysteem?
Middelen
De KRW toto 2027 kost ons 1.8 miljoen investeringen en jaarlijks een
half miljoen aan exploitatie. Dat is ruwweg 1 of 1,5% van ons
waterschapsbudget. Tegelijkertijd zijn er een aantal onderzoeken als
maatregel opgenomen. Onze vierde vraag: Als daar nou iets uitkomt
waar we nieuwe maatregelen uit afleiden, waar komt dan het geld
vandaan? Zitten de uitkomsten van de onderzoeken ook in de doelen en
maatregelen?
Beheer en onderhoud
Ecologisch beheer tenzij, nu breed invoeren.
Ambitie
In de oplegger staat in 4.3 dat we Waterkwaliteit gaan beschouwen als
een volwaardige taak en het er niet meer ‘bij gaan doen’. Dat is
nogal een zinsnede. Maar het voelt inderdaad alsof we in de afgelopen
jaren vooral met waterafvoer bezig zijn geweest en waterkwaliteit er
bij doen. Helaas is het ook het gevoel dat blijft hangen met het KRW
maatregelplan 22-27, we doen waterkwaliteit en KRW op een minimaal
niveau. In het coalitieakkoord werd aangegeven dat waterkwaliteit
voor de coalitie echt belangrijk is. Dat ervaren we niet met deze
notitie. Hopelijk komt het nog goed in december als we de ambitie en
de acties mbt Gezond water bespreken.
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Bijdrage Algemene Beschouwingen
Lees verderBijdrage AB Begroting 2021
Lees verder